zdrowie

Suplementy w sporcie III - podsumowanie

  • Posted on: 18 January 2016
  • By: gymfit

Kontynuując cykl artykułów dotyczących suplementacji w sporcie (czytaj: Suplementy w sporcie i Suplementy w Sporcie II) warto odnieść się jeszcze do kilku obecnych na rynku produktów. Na uwagę zasługują przede wszystkim – suplementy zawierające HMB, czyli B-hydroksymetylomaślan, argininę (na bazie której komponuje się sporą grupę suplementów) oraz glutaminę.

B-hydroksymetylomaślan

Suplementy w sporcie II - sporty sylwetkowe

  • Posted on: 10 January 2016
  • By: gymfit

Sporty sylwetkowe i związane z nimi suplementy stanowią zarówno wspólną grupę z suplementami omawianymi przeze mnie w pierwszej części artykułu (http://gymfit.pl/node/42/) czyli suplementami w sportach wytrzymałościowych jak również część z nich jak np. odżywki białkowe stanowią niejako odrębną grupę suplementów sportowych. Cóż zatem potrzebujemy aby przekształcić nasze ciała w posągi greckie?

Suplementy w sporcie

  • Posted on: 21 November 2015
  • By: gymfit

Rozpoczynając artykuł o suplementach w sporcie chciałbym zaznaczyć, iż na rynku istnieje jeden podstawowy (według mnie) najlepszy, lecz niedoceniany „suplement” – WODA. Celowo napisałem wielkimi literami gdyż większość ludzi (nawet tych ćwiczących) często nie docenia wody. Woda nie wpisuje się ściśle w definicję suplementu diety, jednak poprzez swoje wielopłaszczyznowe działanie pokazuje, że jest najprostszym i najtańszym sposobem wspomagania naszego organizmu.

Dieta kontra zdrowy rozsądek.

  • Posted on: 13 August 2015
  • By: gymfit

Chciałbym się z Wami podzielić moimi spostrzeżeniami po przeczytaniu serii książek Beaty Pawlikowskiej nawiązujących do zdrowego odżywiania. Nie będę się specjalnie rozpisywał aby nie nudzić ani siebie w trakcie pisania ani Was w trakcie czytania.
Otóż!
Poza kilkoma (jak dla mnie) delikatnie wykluczającymi się teoriami - seria książek, która w zasadzie pochłonąłem w ciągu tygodnia skłoniła mnie do refleksji nie tylko nad samym sobą ale również nad sensem istnienia strony gymfit.pl

Czym jest próg mleczanowy?

  • Posted on: 4 July 2015
  • By: gymfit

To próg anaerobowy/ beztlenowy. Gdy wykonujemy pracę/ wysiłek organizm czerpie energię głównie z węglowodanów i tłuszczy (w różnych proporcjach). Podczas rozpadu węglowodanów wytwarza się w mięśniach kwas mlekowy, który przedostaje się z komórek mięśniowych do krwiobiegu. Końcowym efektem tego jest powstawanie mleczanu. Gdy trenujemy delikatnie - nic się nie dzieje. Organizm radzi sobie z jego usuwaniem. Gdy jednak powstaje go dużo w krótkim czasie - zbiera nam się w organiźmie gdyż nie potrafimy go szybko usunąć. To jest właśnie próg mleczanowy.

Truskawki - bomba witaminowa!

  • Posted on: 23 June 2015
  • By: gymfit

Truskawki są bombą witamin i minerałów korzystnych dla naszego organizmu. Zawarta w truskawkach wit. C jest parokrotnie większa niż np w przypadku cytryn. W przybliżeniu w 10 dag truskawek znajduje się aż 60 mg witaminy C - organizm ludzki potrzebuje dziennie od 50 mg do 100 mg witaminy C. Ponadto mają witaminy: B1, B2, B3, PP i A oraz minerały: fosfor, żelazo, wapń, mangan i magnez oraz pektyny (polisacharydy), wszystkie makro- i mikroelementy jakie znamy.

Dieta ubogoresztkowa w chorobie Crohna

  • Posted on: 16 June 2015
  • By: gymfit

Do napisania tego artykułu skłoniła mnie pewna osoba, która zwróciła się do mnie z pomocą w rozpisaniu diety ubogoresztkowej. Dietę tę polecił jej lekarz w związku ze zdiagnozowaną chorobą Crohna. Oczywiście jestem przeciwnikiem rozpisywania jakichkolwiek diet ponieważ wielokrotnie spotkałem się z sytuacją gdy dietetyk rozpisał dietę, która następnie nie była w żaden sposób przestrzegana z jednego powodu. Ciężar przygotowywania posiłków był zbyt duży.

A co z rozciąganiem?

  • Posted on: 18 May 2015
  • By: patrique1

Temat zacznę banalnie. Jaki największy błąd popełniłem podczas moich treningów, na przestrzeni ponad dwudziestu lat mojego doświadczenia z siłownią i sportem. W zasadzie dwa. Pierwszy to ciągłe dążenie do potężnej "czystej" masy mięśniowej (aspiracje młodego chłopaka wychowanego na wizerunku Arnolda ). Poglądy zweryfikowałem po latach naprawdę ciężkich treningów. Niestety są granice fizjologiczne, których nie przeskoczymy z różnych względów.